onsdag

Barnens guidebok


Grundskolan 2-4.
En guidebok är som ett brev. Välkommen hit!
Och vem är expert på vad som är roligt för barn på en plats? Jo, de barn som bor och går i skola på platsen. När eleverna står för urval och presentation får man dels en rolig guidebok och dels större kunskap om närområdet. Förmodligen finns det en hel del att vara stolt över...
Det kan vara en badplats eller ett fornminne men lika gärna en rolig lekplats, ett gammalt hus där det spökar, biblioteket med sina mysiga soffor eller ett berg där man kan klättra och bygga kojor.
Den färdiga guiden ska innehålla texter, bilder och kartor som berättar om området. Meningen är att det ska resultera i en bok eller tidskrift.


Det här är ett större projekt där jag träffar eleverna vid fyra tillfällen.
Först träffen: En till två lektion. Jag presenterar mig själv och projektet. Vad är en guidebok och vem ska läsa den? Om metod och fakta. Eleverna kommer med förslag på vad som kan vara med. Besöket tar olika lång tid beroende på om jag har träffat klassen tidigare eller inte.
Andra träffen: Två till tre lektioner. Klassen har gemensamt valt ett område att visa mig och vi går dit, gärna med lite matsäck. Samling i klassrummet efteråt för att enas om vad vi sett och hur det kan presenteras. Om att söka information.
Tredje träffen: Två lektioner. Nu har eleverna arbetat med sitt område ett tag. Vi tittar gemensamt på vad de gör och ser hur man bäst går vidare. Om att rita kartor och teknikkrav för att bilder ska kunna tryckas.
Fjärde träffen: En till två lektioner. Layout. Eleverna visar hur de vill att det ska se ut och ger mig materialet. Självklart går det att komplettera även senare!
Sen tillkommer en femte träff, nämligen boksläppet! Men då jobbar inte jag, utan då är jag gäst.

Mellan träffarna har vi mailkontakt. Klassen och läraren får manual för informationssökning, kartor och layout av mig men skolan står för det material som behövs. Den färdiga texten skrivs i dator, av eleverna. I övrigt gör jag den bearbetning som behövs för att det ska gå att trycka. Men jag ansvarar INTE för själva tryckningen, vare sig praktiskt eller ekonomiskt.
För prisuppgift och mer information, kontakta MIG!

Att skriva en hel bok tar tid! Därför är det klokt att påbörja det hela ganska tidigt på höstterminen. För att projektet ska gå att genomföras behöver minst två klasser delta. Fyra klasser är nog det bästa, varför inte till exempel alla treor och fyror?
Eleverna behöver kunna skriva i alla fall hjälpligt.

Karta ritad av elever på Rönnängs skola.