Malte som är huvudperson i Pimpelfiske är med mormor och morfar på en vinterfrusen sjö och fiskar röding genom ett hål i isen. Med utgångspunkt från boken och en välfylld låda fisk-fynd ur min samling pratar vi om fisk. Om att äta fisk och om att fiska. Kanske har barnen egna erfarenheter? Eller så kan de gissa och hitta på...
Alla sätt är rätt i den här workshopen eftersom det ytterst handlar just om berättelser. Hur de uppstår och vart de tar vägen... Ja och så läser vi boken och pratar kring den. Kanske finns det teckningar att visa upp. Och innan jag går får gruppen en uppsättning målarboksblad med fiskar på att jobba vidare med!
När det gäller anpassad skola
är det särskilt viktigt att stämma av med pedagogerna innan, så att jag
vet vad gruppen väntar sig och klarar av. Jag använder alltid bilder
och naturmaterial för att förtydliga det vi pratar om och i
förskola/anpassad skola väljer jag att ta med oömma saker som tål att man tittar
med händerna. Lektionen följer till stor del den input jag får från
eleverna och jag upplever att det har varit lätt att anpassa just
därför. Att i detalj berätta innan vad vi kommer att göra är knepigt men
det finns en tydlig grundstomme och den delar jag naturligtvis med mig
av när det behövs.
I somliga klasser kan upprepade besök vara bra, liksom längre eller kortare lektioner. Detta går att lösa.
Du som vill boka ett besök gör det via Författarförmedlingen. Men självklart är du även välkommen att ställa frågor direkt till MIG.
Jag arvoderar enligt Författarcentrums rekomendationer.
I Västra Götalands Län kan bokare söka arrangörsstöd som täcker en del av kostnaderna. Väldigt bra tycker jag!