onsdag

Samlingar och berättelser

Förskola, grundskolan f-3 samt grundsärskolan. 
Jag har en stor samling med natursaker som jag använder både när jag skriver och när jag ritar. I varje fynd finns minst en berättelse. Kanske handlar det om vad som hänt, eller om vem jag fått fyndet av, eller om det var något speciellt den där gången när jag fick det. Det kan också vara lite fakta som är förknippat med just det här föremålet.
Min samling är ett slags anteckningsbok. Jo för det är ju så här att om man vill komma ihåg något så kan man skriva upp det. Och om man inte kan skriva så kan man kanske rita. Men om man tycker att det är svårt att rita eller om man inte har något papper, då kan man ta en liten minnessak istället och ladda det med det där man ville komma ihåg. Det här sättet att anteckna är väldigt bra för man behöver ingenting särskilt. Det räcker med en hand eller en ficka att ta fynden i.

Inför besöket packar jag saker att berätta runt i fina askar. Sen packar jag upp bara just det jag pratar om, en sak i taget. Det har visat sig att ritualerna runt uppackandet är bra för att samla koncentrationen, både min och ungarnas. Ibland har vi så mycket att prata om så att vi bara hinner med två-tre fynd. Andra gånger hinner jag visa allt jag har med mig. Det vill inte säga lite det...

Om besöket omfattar flera lektioner kan vi sedan gå ut och se om vi hittar något spännande? Eller så kanske barnen har fått förbereda sig genom att ta något med sig hemifrån? Eller så får de låna mina saker och hitta egna berättelser i dem?
För att det ska bli berättelser behövs minst två saker, nämligen någon som berättar och någon lyssnar.
Sen tycker jag att vacker inramning är bra också, då förstår man att det är allvar. Själv använder jag nästan alltid guld!

Du som vill boka ett besök gör det via Författarförmedlingen. Självklart är du välkommen att ställa frågor direkt till MIG.
Jag arvoderar enligt Författarcentrums rekomendationer.
I Västra Götalands Län kan bokare söka arrangörsstöd som täcker en del av kostnaderna. Väldigt bra tycker jag!