onsdag

Naturfakta i ord och bild


Grundskolan f-3.
Jag skriver gärna om närnatur, smådjur, fåglar, blommor och sådant. Mina böcker vänder sig oftast till barn i förskola och på lågstadiet.
Detta passar mycket bra att prata om på skolbesök, eftersom ungarna också gör faktaböcker, allihop, på ett eller annat vis.
Det är ju så man lär sig.
Man ser sig omkring, samlar fakta, gör anteckningar och ritar lite bilder.

När jag berättar om mitt arbete känner eleverna alltid igen sig. Och principen med fakta gäller inte bara natur, utan all fakta. Nämligen detta att det måste vara sant.
I andra böcker får man hitta på hur mycket man vill men är det fakta måste man hålla sig till sanningen. Också när det gäller bilderna.

För att illustrera har jag med mig bilder, både faktabilder och andra att jämföra med. Lite skisser visar hur jag arbetar fram bilden. Ibland är tekniksnack det som gäller, men oftast hamnar vi förr eller senare i själva naturfaktat.
Barnen och jag berättar för varandra och då är det så roligt, för det visar sig ju ALLTID att ungarna har massor av material som de kan använda när de själva gör böcker! Och inte måste en bok ges ut på förlag för att räknas. Det räcker fint med att man alls blir klar och visar den för någon. Biblioteket kanske? Eller föräldrarna? Eller eleverna i klassen under?

Du som vill boka ett besök gör det via Författarförmedlingen. Självklart är du välkommen att ställa frågor direkt till MIG.
Jag arvoderar enligt Författarcentrums rekomendationer.
I Västra Götalands Län kan bokare söka arrangörsstöd som täcker en del av kostnaderna. Väldigt bra tycker jag!